måndag 17 juni 2019

Marcus Samuelsson








Jag och en vän var på besök i Stockholm och hade bestämt oss för att äta lunch på centralstationen. Det hade öppnats ett ställe som hette "Street Food", en snabbmatsrestaurang som ägdes av Marcus Samuelsson och hade hans namn som varumärke. 

Förväntningarna skyhöga när vi valde att beställa en hamburgare här. Men våra förväningar blev inte infriade. Vad vi fick var ett halvfabrikat. En torr hamburgare med trist coleslaw. Vi önskade att vi ätit på Burger King istället.

 Han har haft en självvalt hög svansföring och framställer i intervjuer sig själv som en kock i världsklass. Hur kan han då tillåta sin fastfood- satsning på centralstationen i Stockholm att floppa? Kan det vara så att hans genialitet är ett luftslott? Tanken har kommit upp vid flera tillfällen när jag kommit i kontakt med historier eller produkter relaterade till Marcus. Vad sägs om följande historia:

Björnsteks källa som äger sedan flera år en etiopisk restaurang i Stockholm berättade om en många år gammal händelse som utspelade sig innan Marcus Samuelsson blivit kändis. Marcus hade då kommit in och på ett obehagligt sätt tiggt om att få lära sig om etiopisk mat. Ägaren till restaurangen har arbetat mycket hårt för att ta fram menyn och ville inte ge sitt livsverk gratis till kändiskocken. Förutom att äta sig igenom större delen av menyn dansade, tjatade och lismade för att klämma ut åtmistone en liten bit information.

När jag visade restaurangägaren Marcus kokbok "Africa on my mind" med Afrikanska recept som han samlat på sig under en resa på kontinenten, gick denne i taket. Bokens etiopiska recept hade knappt något med etiopisk mat att göra. Injeeran, det traditionella pannkaksliknande brödet innehöll yoghurt, något som inte används i etiopisk matlagning. Han hade även någon slags nötkött- wok. I Etiopien finns grytor med nötkött men wok existerar inte i Etiopien.

Slutsatsen skulle kunna vara att Marcus "mjölkar svenne". Det vill säga han stjäl recept och paketerar om dem i en form som passar svensson så att denne ska köpa hans produkt. Att hand varumärke och personkult är viktigare än maten. Att han har stora kunskaper i matlagning och en fascinerande personlig historia finns det inga tivivel om. Dock är problemet att han överutnyttjar sitt varumärke, och när någon går på en restaurang med "Samuelsson"- loggan, kommer förväntningara att vara att Samuelsson står själv i köket och lagar maten, eller åtminstone att kvaliteten motsvarar detta. Geni eller inte, detta lyckas han inte med och flera av hans andra krogkoncept har fått liknande kritik till exempel Clarions satsning kitchen & table. En dålig recension hade kanske passerat men kritiken börjar bli öronbedövade och åtminstone jag lägger helst mina pengar på något annat. "Samuelsson" har för mig blivit en varningssignal snarare än en kvalitetsstämpel.


Inga kommentarer: