lördag 16 januari 2010

Matlagningstips: kryddor.




När jag började intressera mig för matlagning var jag väldigt inriktad på hur jag kunde kombinera kryddor. Mitt begrepp av kryddor var då begränsat till torkade kryddor i små burkar, till exempel cayennepeppar, paprikapulver, kummin, koriander och torkade örter såsom oregano, timjan och basilika. Ofta kryddade jag väldigt mycket i hop om att det skulle smaka bättre. Jag trodde att fler smaker skulle göra maträtten intressantare.

Efter hand som jag lärde mig mer om matlagning, mycket genom att laga efter olika recept, så plockade jag bort kryddorna mer och mer. Jag upptäckte enklare smakkombinationer, och numer står många av mina tidigare kryddburkar oanvända. Ofta blir det mest peppar och salt. Styggelser som piffi-allkrydda, vitlökspuvler och citronpeppar har jag överhuvudtaget aldrig haft hemma.

Kryddor är också ett vidare begrepp. I många rätter (särskilt sallader och fisk) passar färska kryddor som dill, persilja och koriander. En av mina favoritkryddor är pressad citron, ofta i kombination med en färsk krydda.

Igår gjorde jag kokt torsk med ägg, färska räkor, dill, pepparrot, smält smör, citron och pressad potatis. Ju färre torkade kryddor och andra smaksättningar man använder desto bättre råvaror måste man ha. Därför måste man investera i absolut färsk fisk, och färska räkor i den där rätten, där ju råvarorna är själva kryddningen. Det behövs heller inget recept för att göra denna rätt, det är bara att titta på bilden som är självinstruerande. Hur svårt kan det vara att koka fisk och skala räkor?

Inga kommentarer: