måndag 4 januari 2010

Jag veckohandlar i gamlestaden


Att veckohandla är genialiskt. Du kan i förväg göra en matlista med goda genomtänkta maträtter och sedan ha allting hemma när det är dags. Det motverkar frestelsen att slinka in på Klas kafé eller Alysha pub och bar. Det hjälper dig också att hålla sams med den du bor med (om du har någon), när bådas blodsocker är lågt och frågan (och smockan) hänger i luften "Vad ska vi ha till middag?".

I helgen var jag ute i mitt hemkvarter, med min veckohandlarlista ihopskrynklad i fickan. Eftersom jag är väldigt kräsen måste jag springa runt i minst tre affärer för att hitta allt jag vill ha till rätt pris och kvalité.

Jag började med klassikern Coop, där det var totalt urplockat efter julhelgen och ingen hade bemödat sig med att köra dit nya varor utan kunderna fick nöja sig med skrapet. Nåja, detta måste vara en rest av det gamla kooperativet tänkte jag och tog de varor jag skulle ha för att baka, saltås biodynamiska dinkelmjöl, vanligt siktat dinkelmjöl och rågmjöl.

Efter att ha burit hem första omgången siktade jag på min kvartersbutik Rambaldi. Han hade av någon anledning inga problem att få leveranser trots helgen, dessutom är hans grönsaker oftast bättre än konsums, så jag laddade med frukt och grönt. Mr. Rambaldi som det går många spännande historier om, som jag av olika skäl inte kan dra här, var inte där. Men hans farbror hjälpte mig att handla fetaost, oliver och skinka i deras charkdisk.

Jag var dock inte nöjd ännu. Jag behövde kött, så jag gav mig av mot Mossads, jag menar Moussas livs. Får vakta min tunga nu eftersom bellevuemoskén ligger i närheten. Jag blir alltid lite spänd av att röra mig i dessa delar runt bellevue marknad. Men vill man ha det bästa får man ge sig in på främmande område.

Utanför Moussas stod en sönderbränd bil, ett somaliskt gäng stod och hängde och när jag kom in blev jag väldigt inspirerad. De har en fantastisk kött- disk då jag impulsköpte genast ett halvt kilo skivad halal- slaktad ox-svans och ett halvt kilo av deras hemmagjorda merguez, som är en marockansk välkryddad korv. Till råga på allt hade de bigaråer som är min favoritfrukt så jag köpte en stor påse och jag gick hem som en nöjd man med överfyllda matkassar.

Inga kommentarer: