torsdag 21 januari 2010

Mykonos

En sommar för många år sedan bodde jag hemma hos min dåvarande flickväns föräldrar. Som det blir när man bor så tätt inpå var det ibland lite bråk. Jag hade kanske inte städat på länge, glömt att sätta i en ny toarulle eller blött ned i badrummet utan att torka efter mig. Jag kanske tyckte att de var petiga och borde slappna av.

En kväll då stämningen var väldigt tryckt, bestämde vi oss att fly fältet och äta ute, trots att båda hade dåligt om pengar. Mor i huset blev förolämpad eftersom hon hade lagat mat men det struntade vi sålunda i.

Den kvällen åt vi på Mykonos. Grekisk mat brukar vara god och okomplicerad. Väldigt trösterikt under svåra tider. Jag vill minnas att jag åt en lammgryta med tomatsås. Hon åt någon fisk tror jag. När vi sedan kom hem kändes allt mycket bättre, även hennes föräldrar verkade ha blivit på bättre humör och kvällen slutade lyckligt. Blir ni ovänner därhemma, prova grekisk restaurang.

http://www.mykonos.se/

Inga kommentarer: