fredag 1 januari 2010

Bubblande vin

I helgen såg jag att systembolaget laddat upp och gjort en speciell monter i butiken för mousserande vin. Syftet var att lyfta fram några budgetvarianter på det svenska folket suktar efter vid årets slut, skumpan. På finaste placeringen hade de valt ut de uttjatade men billiga storsäljarna Törley, Chapel hill och Frexinet.

Ska ni laga fin middag råder jag er att ignorera deras billiga knep och ta er vidare till den riktiga hyllan.

För oss okänsliga snåljåpar som ändå knappt känner skillnaden kan priserna på riktig champagne vara avskräckande. Jag tror att champagne blivit ett så känt varumärke att du som så mycket annat, betalar mest för namnet i många fall. En bra idé om man inte vill lägga över tvåhundra spänn är att satsa på cava. Detta är spanjorernas motsvarighet till champagne, och det här året provade vi två olika sorter som jag kan rekommendera istället för den den där Törleyn du kanske var nära att bli pålurad.

Obs, ska du bara supa kan du glömma allt det här. Jag drack uppskattningsvis en och en halv flaska cava utan att bli påverkad. Jag var i princip nykter, och idag var jag på gymmet och kände inte ett spår av bakfylla. Törley däremot, lär ha motsatt effekt.

Anna de Codorníu Brut (7369), (94kr)
Marqués de Monistrol Brut (7710) (75 kr),

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har ett seriöst attityd problem!
LÅT TÖRLEY MÅ!