torsdag 28 januari 2010

Kockarnas tips: Laga egen fond

Idag skriver GP om tävlingen Årets kock. Bland annat får tre av deltagarna ge läsarna matlagningstips:

Linus Ström, Thörnströms:
- Koka egen fond! Frys in i portionsförpackningar. De håller hur länge som helst.


Sebastian Höckert, Swedish Taste:
- Planera! Var ute i god tid. Mycket kan förberedas. Och en sak till, krångla inte till det!

Gustav Trädgårdh, Basement:
- Om man vill att barnen ska äta, låt dem vara med och laga maten. Om de får skära i broccolin kan de också ä
ta den utan att krevera eller dö...

Lagade ni Borsjtj som jag beskrev här i bloggen, följer ni redan Linus Ströms tips. Fond, eller buljong är det spad som man får genom att sjuda grönsaker, kött och kryddor i vatten. Den kan användas till sås, soppa eller att koka ris eller couscous i. För att få ut så mycket smak som möjligt ska du inte stormkoka utan sjuda eller småkoka på låg temperatur så lång tid som möjligt. När jag praktiserade på ett energibolag fanns det en pulvervariant som val i kaffeautomaten.

Gustavs tips är också väldigt bra. Det är dock ganska svårt att följa. Vissa kallar det mise en place eller bara för sin "mise". Du ska inte upptäcka att något saknas när du väl satt igång. Planera upp allt innan. Se till att ha ingredienser på plats och skär och hacka allt innan du sätter igång. Ska du bjuda folk så se till att laga allt i förväg. Diska inte allt på slutet utan städa undan efter hand, eller ännu bättre, ha någon annan till hands som gör det. Åtminstone om du är som jag, Mitt kök har en tendens att övergå i katastroftillstånd.

Det sista tipset vet jag inget om. Men jag tror att ju mer man lär barnen om olika sorters mat, desto mer intresserade blir de. Många barn i Sverige blir snabbt desillusionerade när det gäller mat eftersom vi har en så slapp inställning till vad man äter. För restaurang, det är ju så dyrt tycker man.


http://www.gp.se/matdryck/1.298103--koka-egen-fond-

Inga kommentarer: