lördag 22 oktober 2011

Scones















Scones är en tidlös klassiker att skämma bort sig med i höstrusket. Detta recept har jag experimenterat fram på egen hand.

Grundreceptet är dock från min gamla hemkunskapsbok, som jag är tacksam över att ha sparat. I min egen variant använder jag ca hälften havregryn, och smälter smöret (alltid äkta smör, aldrig margarin) innan jag arbetar in det.

Det ger en lite annorlunda textur.

Ingredienser 2 Personer:
  • 2 dl havregryn
  • 2 1/2 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1/2 tsk salt
  • 50g smör
  • 2 dl mjölk el. filmjölk
Tillvägagångssätt:
  1. Sätt ugnen på 250 grader.
  2. Blanda mjöl, salt bakpulver och havregryn i en skål.
  3. Smält smöret och droppa i under omrörning.
  4. Tillsätt mjölken/filmjölken och arbeta snabbt ihop.
  5. Dela degen i två delar.
  6. Lägg delarna på en plåt och platta ut till två kakor.
  7. Gör ett kryss i varje kaka med en kniv och nagga några gångermed en gaffel.
  8. Grädda ca 10min.
Jag serverar alltid med färskost och hallonsylt, eller smör och ost.

Inga kommentarer: