söndag 28 oktober 2012

Nergiz Grill


Henrik hade nyss kommit hem från sin resa till Istanbul förvånad. Trots att de via nätet lyckats leta rätt på gatan där de bästa restaurangerna fanns, och att maten varit mycket god, hade han inte hittat något bättre än Nergiz Grill, beläget i Bellevue i Göteborg, vägg i vägg med moskén och tryckeriet. Från utsidan ser du bara en metalldörr, en hemmagjord skylt som anger namnet, telefonnummer samt motsvarande på arabiska. Fönstren är lite svåra att se in igenom på grund av luftföroreningarna. Detta ställe ligger ju på de hårt trafikerade Artillerigatan. Men du får en aning om ställets kvalitet genom att studera gästerna. Idel barnfamiljer från mellanöstern bådar gott.

Du beställer direkt vid disken från leende personal. Menyn bjuder på de klassiska valen kebab och falafel, men det är inte därför man kommer hit. Jag beställer en lammlägg i ljus buljong med ris, bröd samt bönor i tomatsås. Allt upplagt i separata skålar. Andra tillfällen har jag valt deras grillspett av lamm, nötkött eller kafta. Traditionellt serverat med bröd, lök och persilja. Ingen sås.
Detta ställe kan jag inte bara gå förbi, efter att ha handlat grönsaker på Moussas. Det är som ett beroende.Det hjälper inte att jag har plastkassar fyllda med råvaror som bara väntar på att tillagas.

Jag måste ha min lammlägg.

Artillerigatan 23, Göteborg
031- 252110

Inga kommentarer: