onsdag 12 november 2008

Korpen flyger

Island har varit på tapeten i och med den ekonomiska krisen. I vårt projekt där vi lagar mat från olika europeiska länder lagade jag, Henrik och Hanna Isländsk fårgryta. Isländsk mat är inget pjosk. Bara att hugga ned lite morötter , kål och fårben som sedan ska koka i vatten. Vi fuskade dock med buljongtärning.

Det kan inte vara fasansfullt jobbigt att gå igenom en ekonomisk kris när denna goda och mycket billiga rätt finns att tillgå. Jag vet inte vad portionspriset blir men jag föreställer mig att man lagar stora grytor ute på gatan, till de som blivit arbetslösa och inte längre har råd att äta rutten haj.

Vodka kändes som den rätta drycken för ett så kargt och vindpinat land där människorna enligt min mamma som varit där, gillar att festa loss rejält. Vi valde det kända ryska märket Stolichnaya, eftersom vi inte hade någon isländsk sprit. Enligt min mamma är det isländska folket dessutom väldigt förtjusta i vår Svenska drottning. Huruvida drottningen uppskattar fårgryta förtäljer dock inte historien.

Inga kommentarer: