onsdag 26 november 2008

Camorrans land - inget för veganer

Idag åt jag lunch på den italienska restaurangen Frati. Det fick mig att tänka på Federico.

Någon gång på en fest någonstans, jag minns inte när, började jag prata med en italienare som nyss flyttat till Stockholm. Eftersom jag nyss läst ut boken Heat av Bill Buford, en bok som frossar i matnörderi, och i synnerhet italienarnas extrema besatthet av sin kokkonst, var det första ämnet jag tog upp italiensk mat.

"Its a sickness" var hans enda kommentar om italienarna och deras inställning och han sa det med en äcklad min.
Saken var den att denna kille var vegan i ett land där till och med crust- punkarna kan svänga ihop en mustig köttsås i sin squat. Han hade naturligtvis problem med sitt hemland, och älskade Sverige. I ett land som är fascistiskt på något område är det väldigt behagligt så länge man simmar med och väldigt jobbigt att komma i kläm. Man tänker inte på det men Sverige är, jämfört med många andra länder, ett paradis för veganer.

6 kommentarer:

Johannes Aggro Torstensson sa...

Visst är det!

Kolla lucka 3 på min blogg förresten, där äter jag vegansk baconburgare...

Anonym sa...

Klart bra blogg! Fortsätt skriv ;-)

Anonym sa...

Schysst blogg!!!

Anonym sa...

Kan du inte blogga lite om julmat?

Fandom sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fandom sa...

Min familj lagar samma traditionella rätter år efter år. Jag kanske skriver något om det och det fantastiska julbordet jag blev bjuden på av jobbet.

Slapp som tur var billiga salmonella- härdar den här gången.