lördag 29 september 2012

Lammhjärna på Fanous Café

Vi är ett sällskap på på sex personer som avnjuter en persisk middag på kvarterskrogen Fanous Café i Gamlestaden i Nordöstra Göteborg. Min rätt består av lammhjärna, tunga och oidentifierade köttslamsor, till det en klar buljong samt citronsaft.

Lokalen är fylld med persiska attribut såsom souvenirer från Iran, vattenpipa, vävda mattor, samt traditionella köksverktyg. Vid kassan finns två kyldiskar fyllda av burkar med inlagda grönsaker, körsbär och desserter.

Min syster och hennes flickvän sitter till vänster om mig. Båda är vegetarianer samt blivande veterinärer och när jag frågar om de äcklas av min maträtt, berättar de att förra terminen dissekerade klassen just fårhuvud. De fortsätter att upplysa mig med kliniska detaljer. Jag är förvånad över att hjärnan är så liten och får då veta att det beror på att skallbenet är så tjockt. Detta för att fåren slåss genom att skalla varandra.

Nu har Fanous Café även ett rikt utbud av grillspett, grytor samt grönsaksrätter, allt fantastiskt vällagat. Jag är dock förvånad över att de vågar vara såpass radikala. Förutom oss är det uteslutande gäster från mellanöstern, men jag anstränger mig verkligen för att ta hit mer Svenskar. Det vore synd om inte fler upplystes om denna pärla.

Artillerigatan 8 A

Inga kommentarer: