onsdag 12 december 2012

Rawfoodbaren



Jag har tidigare skrivit om trenden rawfood, en subkultur som liknar veganism men är något mer extrem. Kort, är det en vegankost, med tillägget att maten inte får värmas mer än 42 grader. På min mammas tid utgjordes rawfoodare (de som höll sig till makrobiotisk diet) av gröna vågare med hy glåmig av näringsbrist. Men nu har scenen tagits över av den nya sortens kvinna med mysblogg, bländande leende och svallande naturligt hår.

Rawfoodbaren är Göteborgs enda restaurang som endast serverar rawfood. Här kan du äta lasagne gjord av hyvlad zucchini, cashewgrädde , rå soppa, pizza och ett stort urval smoothies och andra hälsodrycker. Allt känns väldigt genomtänkt ekologiskt och kvalitets- säkrat. Jag äter lunch här en gång i veckan, för att vara säker på att få i mig alla vitaminer.

Efter en lång och lite tröttsam köttrend vinner grönsaken mark på matscenen. Giganten Alain Ducasse visade vägen genom sin numera vegetariska restaurang, och nu kommer fler och fler rent vegetariska kokböcker. Jag spår härmed att grönsaker är den nya häng- mörade biffen.

Rawfoodbaren
Viktoriagatan 18
Göteborg

http://rawfoodbaren.se

Inga kommentarer: