söndag 10 februari 2013

Penne med zucchini och ricotta


Nu har jag lagat recept av Mario Batali sedan i somras. Det är väldigt lärorikt att fördjupa sig i en enskild kock och laga så många rätter man orkar. Men nu ska jag lägga hans kokbok Molto Gusto åt sidan ett tag och låta kunskaperna mogna. Under tiden tänkte jag dela med mig av lärdomarna till er läsare.

Detta recept är ett exempel på hur Mario lagar pasta. Han blandar inte i såsen i pastan efter att rätten serverats. Istället låter han den till 3/4 färdiga pastan ligga och tillagas tillsammans med såsen i stekpannan under några minuter. Pastan måste vara något underkokt när den blandas med såsen. Överkokt pasta gillar jag inte.

Blanda ricottan med riven parmesanost
Skiva squash eller zucchini tunnt.
Stek i olivolja.
Koka penne, molto al dente.
Häll pennen och lite av kokvattnet i stepannan med zucchini och olivolja.
Låta koka tillsammans i två minuter.
Servera penne på tallrikar, dutta på ricotta och häll på lite strimlad mynta om du har + salt och peppar.

Jag blandade pastan med ricottaröran, det stod inte i receptet men blev mycket godare.

Vill ni se Mario laga pasta kan jag rekommendera hans matlagnings app, eller kolla youtube för något gammalt avsnitt av matlagningsprogrammet Molto Mario:

Inga kommentarer: