söndag 12 augusti 2018

Hemgjord glass

När jag var liten fick min mamma en glassmaskin som premie eftersom hon gått med i någon bokklubb. Det lät helt fantastiskt, och vi gjorde glass två gånger tror jag. Sedan fick glassmakinen stå och samla damm djupt inne i något köksskåp innan den antagligen rensades ut och slängdes i samband med nästa flytt.

Jag gissar att fler sitter på en liknande historia. Glassmaskinen hör till kategorin "onödiga prylar som är kul för stunden men används få gånger och sedan lagras på obestämd framtid", tillsammans med råsaftcentrifug, fondue- gryta, äggkokare och liknande saker med begränsat användningsområde.

Jag fick en glassmaskin i julklapp och blev inspirerad av alla stora kockar som börjat göra egen glass. Mario Batali, Matthias Dahlgren och Frantzén & Lindeberg med fler gör det. Och att göra glass kräver lite planering, vilket förklarar varför folk tröttnar. Men när man tar första teskeden färdig glass direkt ur maskinen förstår man att hemgjord glass är värt besväret.

Du gör en smet bestående av smaksatt mjölk/grädde och socker som hettas upp. Smaksättningen kan vara vaniljstång/socker, hackad chokladkaka, karamelliserat socker, kaffe, eller vilken smak du nu vill använda.

Smeten blandas med vispade äggulor, och upphettas till en bestämd temperatur (termometer är bra att ha).

Sedan behöver du kyla ned smeten, helst över natten. Använder du en av de billigare variant av glassmaskin, vilket de flesta gör, behöver du även frysa kärlet 24-48h innan användning.

När du har en smet i rätt temperatur är det bara att låta maskinen göra jobbet.

Inga kommentarer: