lördag 13 mars 2021

Enskede matbod - en måltid i fettets tecken

 



Igår hade Enskede Matbod lammbog på lunchmenyn. Denna märkliga styckdetalj har jag faktiskt köpt innan men inte riktigt vetat vad jag ska göra med. Den består nämligen av tunna hinnor kött ca 10% med 90% rent fett emellan. 

Denna typ av detalj är för gubbar i farfars generation, de som uppskattar intenssiv animalisk smak. Vi pratar om fettranden på kotletten, marmoreringen i entrecôten eller skinnet på kycklingen. Det var majonäs till vilket resulterade i en sjö av flott som de, i och för sig goda grönsakerna låg och skvalpade i.  

Vågat av dem att ha denna styckdetalj som lunchmat. Jag är ingen fettfobiker men detta blev övermaga till och med för mig. Men jag får skylla mig själv, jag tänkte lammstek men valde lammbog. En orgie i fett.

Inga kommentarer: