tisdag 24 februari 2009

Tre favoritrestauranger i Göteborg

Cyrano, Bistro - svårt det här med Ricard

Grodlår i pernodsås provade jag för första gången på den fransk- inspirerade bistron Cyrano, som även har sniglar, två rätter jag drömde om som barn. Så om ni som jag är nyfikna på franska delikatesser kan jag rekommendera ett besök. Blanda dock inte ihop detta Cyrano med de två pizzerior som är filialer till orginalet på prinsgatan.

Sist vi var där åt jag dock en förrätt på getost och honung, följt av lammstek och till sist chokladpankaka. Henrik beställde in pastis av märket Ricard. Han sa bara "ett glas Ricard". Servitrisen hörde inte riktigt, eller så var hon inte så kunnig, för hon började fumla bland flaskorna. Medan ägaren stod och glodde, surare och surare, trängde svetten fram i hennes panna. Hela restaurangen satt till slut och glodde på hennes alltmer desperata försök att förstå vad gästen ville ha. Till slut grep en annan servitris in och tog fram rätt flaska.

Prinsg. 7, Göteborg - 031-14 31 10
www.cyrano.se



Restaurang King of India - pirater och toalett- fluktare

Det var en sommardag på King of india. Förutom mig, Jon, Henrik och min flickvän Stina satt det bland annat ett par i restaurangen. Efter en stund skulle Henrik gå på toaletten men eftersom kvinnan var på toaletten fick Henrik vänta. Plötsligt kom det en okänd man från gatan in i restaurangen. Han gick med bestämda steg, förbi Henrik, tog fram en kniv och öppnade toalettlåset. Kvinnan som satt där med neddragna byxor blev inte så glad. Mannen vände och gick lika snabbt ut igen. Paret lämnade restaurangen men kom tillbaka efter en stund och fortsatte äta.


Det är inte direkt för maten man går besöker denna indiska restaurang. Maten är god men håller ungefär samma standard som andra indier i stan. Kingen sitter man på för att man aldrig vet vad som ska hända vid nästa besök, och för att få träffa personalen.

Ägaren (Mr. King) till denna restaurang är en excentrisk men skojfrisk person som, förutom att servera mat och ha örhänge, visar indiska musikvideos hela kvällarna. En av hans vänner (piraten) som kommer in ibland har långt hår och en krok istället för hand. Sist vi var där försökte ägaren få med Jon och se fredagen den 13:e på bio mitt i natten. En annan gång när Jon skulle beställa en liten kobra, började servitrisen, plötsligt propsa på att det skulle vara en stor. När Jon stod på sig skrattade hon och sa att hon ville supa Jon under bordet.

Första Långg. 14
031-24 04 10

Gyllene Prag - Göteborgs mest konservativa krog

Är du en konservativ typ som ogillar trender är detta rätt ställe. Det hade tidigare väldigt stränga servitriser och rejäla portioner. Nu har de mer tillmötesgående personal men de gör stor sak av att vägra ändra menyn. Du kan dock få alltfrån oxfilé till varmkorv, så det blir aldrig enahanda.

Min favorit här är dock en halv panerad ost, följd av en Kalvlever med bacon och svamp och som avslutning kaffe och crépe suzette med kaffe. Till dricker jag ölet litovel eller en stor sejdel med staropramen.

Läs mer om gyllene prags historia på deras egen hemsida.

Sveagatan 25
031 - 13 62 62

www.gylleneprag.se

Inga kommentarer: