torsdag 2 april 2009

Familjereceptets död


"Det sa va en gammel käring som lagar maten!" sa min kollega Mikael som jag jobbade med under min tid i Skövde. Han syftade då på sin gamla farmor som han tyckte representerade den generation där kvinnorna verkligen kunde laga mat.

På den tiden yrkesarbetade kvinnorna inte utan gick hushållsskola och blev sedan hemmafruar med ansvaret för familjens mathållning. Männen kunde i regel inte laga mat. Min morfar kunde på sin höjd steka köttbullar och mormor skötte allt sådant vilket resulterade i katastrof de gånger min mormor av olika skäl inte kunde vara hemma.

Idag har nog männen i regel blivit bättre på att laga mat. Män som Per Moberg visas på bästa sändningstid. Frågan är dock om matkunnandet över lag inte är på väg att tyna bort? Om några mer än kockarna och ett fåtal specialintresserade faktiskt tar sig tid att laga mat från grunden?

Jag har sett flertalet män och kvinnor i min egen ålder som på sin höjd steker fiskpinnar eller vego- bitar. Jag läste någonstans att stekt falu- korv med makaroner var den valigaste svenska maträtten. Jag publicerar en bild på min farmors husmanskost. Se och njut. Snart är begreppet "familjerecept" utrotat i det här landet.

4 kommentarer:

Johannes Aggro Torstensson sa...

Det är tidens tempo, mikrovågsugnen och curlingföräldrarnas fel... det finns ju inget som är så kul som att stå i köket och tillreda ett ordentligt skrovmål, men tiden räcker ju inte till.

Jenifa sa...

Så du förespråkar alltså "en tillbaka till spisen" för dagens kvinnor för att rädda matkunnandet ute i stugorna? Intressant!

Larry sa...

Snyggt färgbyte.

Hanna P sa...

var är bilden på din farmors mat?