måndag 9 november 2009

Ägaren till King of india mördad!


Ägaren till mitt och flera av mina vänners favorithak tragiskt nog har blivit mördad. King av india var ett ställe som jag och de andra i konstnärsgruppen"Världens Ende" periodvis brukade hålla till på. Åt en tallrik med palak paneer och drack King fisher eller Bangla. Kanske avslutade man med en portion kulfi.

Jag kan inte bestämma mig om det är (eller kanske snarare var) King of india eller New dehli som ska ha epitetet Göteborgs bästa indier. New Dehli var något vassare när det gällde maten medan stämningen och framförallt ägaren till King of india som vi brukade kalla "Mr. King" var oersättlig.

Ofta pratade han en stund med oss innan vi skulle gå, och han sa någon gång att han brukade känna igen oss och tyckte vi var roliga. Trots att våran högljudda frispråkighet fick en del av hans gäster att vända sig om generat.

Detta är den största förlusten för Göteborg sedan jag flyttade hit. I fredags höll mina vänner en högtidsstund i vår atelje, för att visa respekt för Göteborgs trevligaste krögare.

Mer om händelsen:




http://www.gt.se/nyheter/1.1764931/hittades-bunden-och-mordad-i-goteborg
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.288122-mordmisstankt-angav-sig-sjalv

Min vän Henriks serie om bland annat King of india:

http://henrikbromander.blogspot.com/2009/09/fildelning-20.html


Tidigare blogginlägg om King of india på Björnstek:

http://bjornstek.blogspot.com/2009/02/tre-favoriter-i-goteborg.html

5 kommentarer:

Johannes Aggro Torstensson sa...

Under firandet av Jons födelsedag, höll vi en tyst minut för Mr King. Det kändes lite konstigt, men ändå rätt. Vi drack Cobra också.

Johannes Aggro Torstensson sa...

Och nu läste jag klart inlägget... suck, jag är så nyvaken.

Anonym sa...

Smärtar att läsa att ägaren mördats. Gick regelbundet till King of India under två år och fick alltid trevligt bemötande och riktigt god mat. Ägaren var mycket noggrann med att "laga maten själv", kvalitén var viktig för honom. En stor förlust. Sorg.

Anonym sa...

Hello !!

When searching for King Of India I managed to somehow find this blog. Not having great amount of knowledge of Swedish I still managed to understand much of it. He really was a great person and will be missed by his family.
Both your support and very kind words are very touching.
Whilst we may have to endure his loss, one thing we will not forget is the memory he has left behind.
God Bless !!

Fandom sa...

Thank you.

Peace be with him.

//Björn