lördag 24 augusti 2019

Nerges Grill - Vårberg





I min gamla hemstad låg ett kurdiskt ställe som hette Nergiz. Min vän Henrik var förvånad när han kom hem från Istanbul och hade gjort research och ätit på välrenommerade ställen men ändå inte hittat något som levde upp till Nergiz. Därför blev jag nyfiken när jag läste om Nerges i Vårberg. Skulle det leva upp till sin systerrestaurang i Göteborg?

När jag kom in i den ganska stora lokalen en liten bit från Vårberg centrum märkte jag att de hade en gratistidning på arabiska. Jag beställde ett lammlägg med ris och Ayran att dricka till. Mannen i kassan frågade om jag ville ha en burk eller ut kranen. Han pekade på en saftblandare fylld med Ayran som man kunde ta själv.

Jag valde saftblandaren. Obegränsat med Ayran. Maten kom snabbt och det var en ordentlig portion. Både perfekt tillagat ris, gott saftigt lammlägg, det obligatoriska brödet till samt bönor i tomatsås (fanns även aubergine). Hit går jag gärna igen. 




Inga kommentarer: