tisdag 31 maj 2022

Moonlight pizzeria - Skogås




Minns när skolan skulle ha en utflykt och det började diskuteras vad man fick ta med som matsäck. Det resulterade i en tävling mellan barnen där en tjej krossade alla genom att fråga fröken om hon fick ta med "Kebab". Mina föräldrar lät aningen besvärade när jag kom hem och ställde krav på att jag också skulle få ta med kebab. Det närmaste vi kommit hemma var väl lövbiff, som åts varje fredag med ugnsvärmda pommes frites från Felix och tzatziki gjord på gräddfil. 

Det bästa med svensk kebab i bröd (och detta gäller även Moonlight) är själva brödet, som är ett nybakt frasigt pitabröd som bakas direkt på beställning. Som kontrast kan jag nämna min besvikelse, när jag var i Berlin och testade den hypade dönerkebaben där. Serverad i ett industribakat bröd som de värmer upp i en smörgåsgrill och sås från flaska. Köttet och grönsakerna är det trista på Moonlight. Men man accepterar kebabköttet av samma anledning som man accepterar den industritillverkade räksalladen i en tunnbrödrulle. Det är lite äckelgott. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Var kan man köpa svensk kebab serverad i nybakat frasigt puia-bröd?