fredag 5 mars 2010

Sluta med kaffe, del 2

Jag har tidigare skrivit om utmaningen att sluta med kaffe. En anonym kommentator föreslog att man skulle ersätta kaffet med något annat dopaminhöjande för att mildra bieffekterna. Han föreslog socker eller te.

Jag har studerat några bloggar och forumtrådar för att utreda olika sätt att sluta med kaffe. Detta verkar vara de vanligaste:

Att sluta rakt av, eller såkallad cold turkey.
Detta fungerar bara om du har självdiciplin och kan stå ut med trötthet, huvudvärk och dåligt humör. Det förkortar avvänjningstiden men gör den hårdare. Ett tips är att göra detta i samband med någon annan förändring i din vardag. Till exempel avstod jag från kaffe på en veckas segeltur, förutom sista dagen då jag tog en kopp. Det var dock enklare att avstå eftersom jag var hemifrån och inte lika lätt hamnade i gamla vanor.

Att sluta gradvis.
Det är såklart enklare att stegvis dra ned på dosen kaffe. Risken är dock att du faller tillbaka i stressiga situationer då du behöver lite av din naturliga psykofarmaka. Å andra sidan går det ännu snabbare tillbaka med cold turkey varianten. Ett alternativ är ju att minska den dagliga dosen kaffe så att det inte ger lika mycket biverkningar. Jämför med heroinister som använder subutex.

Att blanda ut/ ersätta med annat preperat.
Preparaten kan vara te, koffeinfritt kaffe, eller en ersättning som teechino. Du kan ersätta kaffet gradvis eller helt och hoppas att din hjärna låter sig luras. För mig fungerar inte detta så bra. Men jag har inte testat teechino än. Det verkar ganska äckligt men jag är nyfiken och funderar ändå på att beställa en förpackning.

Inga kommentarer: