torsdag 13 maj 2010

New Delhi


New Delhi har blivit min favoritrestaurang. Hit tar jag folk som kommer på besök till Göteborg. Hit går jag om det inte är något annat bestämt. New Delhi är ett säkert kort. Och jag ska förklara varför.

1. Väl beprövat koncept. New Delhi är en gammal restaurang i Göteborg. Första gången jag åt här var för tio år sedan. Menyn har ändrats, men inte alltför radikalt. Andra restauranger ändrar sig ofta genom att byta meny och renovera i hopp om fler gäster. Det kan vara lyckat i vissa fall men är oftast ett dåligt tecken. Kanske ägaren inte riktigt vet vad han vill, kanske är han desperat för att de har för få besökare, eller så har det gått så bra att han fått storhetsvansinne.

2. Låga priser. Det är inte alla som vill lägga ut en massa pengar på restaurangbesök. Därför är det lämpligt att gå hit om man är flera med olika viljor. Och oftast så beror höga priser på dyra råvaror som inte nödvändigtvis gör att maten smakar bättre. Om det inte är en stjärnkrog vi pratar om så ska en huvudrätt kosta runt en hundring.

3. Mysig lokal. New Delhi ligger nere i en källare, vilket är det optimala för en indisk restaurang. Den är liten, vilket garanterar ett mer personligt bemötande. Den är murrig, som en indisk restaurang ska vara. Dessa kvalitéer hade konkurrenten Maharani också en gång i tiden, tills de fick storhetsvansinne, måtte det inte hända här också.

Inga kommentarer: