söndag 9 maj 2010

Sluta med kaffe del 3

Nu verkar jag slutligen lyckas! Har varit ren i snart en vecka och känner inte längre några abstinenssymptom.

För att mildra abstinensen gick jag över till vanligt Te eftersom det innehåller koffein, men i betydligt mindre mängd än kaffe. I måndags drack jag en sista kopp kaffe på morgonen, sedan dess har jag istället druckit 2-3 koppar te om dagen. De två första dagarna var jag väldigt trött och kände en konstig metallisk känsla i huvudet. Det är vanligen i detta stadie jag brukar misslyckas. Det är inte så lätt att sköta ett kvalificerat arbete med denna konstiga känsla som stör ens koncentration och gör en nedstämd. Jag var nära på att ta en kopp på onsdagen men hejdade mig själv i sista stund. På torsdagen gick det bättre, med lite hjälp av ökat te-intag.
Fredagen och lördagen har jag endast druckit två koppar te.

Jag är ingen renlevnadsmänniska men om det är något jag vill undvika så är det kaffe, eftersom det får min matsmältning att haverera och gör mig trött i längden. Faktum är att kaffe inte tillför någon energi utan stressar det centrala nervsystemet att utsöndra dopamin, precis som andra centralstimulerande medel. Ett nervsystem som blir stressat regelbundet börjar efter ett tag fungera sämre, vilket gör att man blir trött och i värsta fall deprimerad.

En artikel av hälsogurun Frederic Paenaude om kaffe:
Coffee: The Great Energy Sapper

Inga kommentarer: