söndag 20 juni 2010

Jenin grill














Det finns många olika typer av restauranger men de bästa är de som överraskar och serverar det oväntade. Jenin grill, döpt efter den palestinska staden med samma namn, är en sådan. I den enkla lokalen på bottenplan av ett miljonprogramshus i hammarkullen togs jag på en resa till min barndom. Jag hade en vän som var palestinier och hans mamma lagade vinbladsdolmar och spenatpiroger som saknade motstycke. Efter att ha letat efter dessa smaker på plats i Beirut, och en rad libanesiska restauranger här hemma utan resultat, hittade jag dem slutligen i hammarkullen!

Jag och Henrik beställde mixade grillspett av lammkött och kyckling, som serverades med pommes frites eller ris samt sallad och grillade grönsaker. Desutom fick man en brushetta av pitabröd som ingick. Hanna åt mixade vegetariska mezzerätter: baba ganough, hommous, piroger med spenat och fetaost, och taboulleh. Som vi tack och lov fick smaka på.

Lokalen var lite grekiskrestaurang med valv och blottlagd fasad med tegelstenar och puts. Lite pizzeria med religiösa muslimska texter på en stor lackat tvärsnitt av ett träd. Storbildstv ifall man vill titta på fotboll.

Ägaren var riktigt hygglig och småpratade lite, hade flera medhjälpare som man fick hjälp av om man behövde öppnare eller liknande. En pärla i Göteborg som rekommenderas!

Mer om Jenin grill: http://markusgisslen.blogspot.com/2010/04/at-lunch-pa-suspekt-restaurang-idag.html

Inga kommentarer: