onsdag 31 augusti 2011

Kräftor

"De ser ut som insekter" sa min gamla studiekamrat från Island. Hon var fascinerad av kräftorna, men kunde inte sträcka sig så långt som att smaka på en. När jag kom till Göteborg fick jag lära mig traditionen att äta havskräftor. Denna tradition var inte direkt svår att anpassa sig till. Numer undviker även jag, trots att jag är en hopplöst ointegrerad som göteborgare, de lersmakande kinesiska varianterna. Dock hejar jag varken på GAIS eller läser Kålle och Ada.

Jag föredrar att äta havskräftorna rena. Med lite vitt bröd och en brieost. Kanke lite västerbotten- paj. Havskräftor kostar 250-400kr kilot i Göteborg. Så dem kladdar man inte ned med sunkig aioli.

Godast att dricka till är ett torrt vitt vin. Riesling eller liknande. Mousserande eller vanligt.

Inga kommentarer: