onsdag 13 juli 2011

Korv med bröd

En av mina favoritkrönikor är skriven av matjournalisten Bobo Karlsson i Nummer 3/2004 av mattidningen Gourmet. Bobo beskriver hur han, efter en betald finmiddag på Franska Matsalen i Stockholm, avböjer en Cognac på Pontus in The Green House för att smita från sällskapet och i hemlighet beställa en hårdgrillad korv med bröd plus mycket ketchup och senap. Detta var så kontroversiellt att det enligt Bobo länge förblev en företagshemlighet.

Jag minns också då jag befann mig på Ringvägen i Stockholm. Bredvid mig gick Ztina, boendes på söder och dotter till kulturarbetare. Vi gick förbi en korvkiosk. Hon sa spontant att, om jag någonsin beställde en korv med bröd när hon var med, skulle hon säga upp bekantskapen med mig.

I veckan lagade jag och min flickvän denna förhatliga men folkliga maträtt på en engångsgrill ute på gården. Jag friterade min egen lök till istället för det där sågspånet man kan köpa i affären. Ingen tittade konstigt. Men så bor jag ju i hyresrätt också, i ett område där man stolt grillar sin korv.

Inga kommentarer: