söndag 10 juli 2011

Spaghetti med tonfisksås

"Jag tror att det blir en skarp kontrast för många mellan livet då de läste på universitetet och, det ögonblick de träder in i arbetslivet, då de i princip slutar träffa nya människor. Att börja jobba är som att stiga ned i en grav, livet blir tråkigt. Det är då människor gifter sig, för att få tillbaka sitt privatliv på nytt."

Citatet, något fritt översatt är från tidningen The Paris review kommer från författaren Michel Houellebecq, som ett svar på frågan vad han anser om äktenskap.

Det är något hans sätt att uttrycka det som slår an på en sträng hos mig. Jag är själv inte gift men har ofta funderat på varför icke- religiösa människor går igenom den äktenskapliga ceremonin. Jag menar, den hade tidigare ett tydligt syfte, men idag 2011?

Det finns mycket att fundera på, men tillbaka till studenttemat. Det finns en klassisk studenträtt. I någon kokbok jag har kallades den till och med "Studentpasta". Men många som varit student har en egen variant. Jag ger er mitt eget recept här:

Ingredienser:

Olivolja
Spaghetti
1 burk tonfisk
1 burk konserverade tomater
Kalamataoliver + lite olivspad
En rågad matsked tomatpuré
En stor gul lök
En vitlöksklyfta
En nypa färsk persilja
Salt och nymalen svartpeppar

Gör såhär:
  1. Sätt på en kastrull med saltat vatten för pastan.
  2. Hacka löken och vitlöken, fräs löken i ordentligt med olivolja så den blir mjuk ochtillsätt vitlöken. Fräs en halv minut.
  3. Fördela tomatpurén jämnt över löken och låt löken och tomatpurén karamelliseras.
  4. Tillsätt de konserverade tomaterna smaka av med salt och peppar.
  5. Låt stå och sjuda ca 20 minuter.
  6. När det är ca 7min för såsen kvar att koka bör pastavattnet koka för fullt. Tillsätt spaghettin i vattnet och koka den mycket al dente.
  7. Ta upp pastan ur vattnet och lägg ned i såsen tillsammans med oliverna och olivspadet. Blanda noggrant och låt stå en liten stund så att pastan kan suga åt sig såsen.
  8. Klipp persilja över och serverar.

Inga kommentarer: