torsdag 7 juli 2011

Sloppy Joe

Vikten av kött, ost, salt chili och lök får inte underskattas.

Att amerikanerna förstår detta tyder detta recept på. Jag åt det första gången hos min faster som tidigare var gift med en amerikan.

Kanske något att trösta sig med när stadsskulden skjuter i taket och en tyfon blåst bort huset?

Det främsta förändringen när jag fyllde trettio var att bakfyllorna blev så mycket värre att jag bestämde mig för att alltid begränsa mig till två glas vin per middag/fest som en ordentlig medborgare. Något som jag i regel aldrig lyckats följa. Tur då att man har sådana här recept som botar såväl bakfylla som svårartade hungerattacker.

Passar bäst framför tvn med bra film och coca-cola

Ingredienser:
  • 400gram köttfärs.
  • En flaska Heinz chilisås.
  • Sex hamburgerbröd
  • Riven smakrik ost, t.ex. cheddar eller västerbotten eller lagrad herrgård
  • Gul lök

  1. Slå på ugnen på 150grader
  2. Hacka löken och riv osten grovt,
  3. Bryn köttfärsen i lite smör, rapsolja eller en kombination
  4. Blanda i chilisås så att det blir en ganska tjock sås (detta är väldigt individuellt, provsmaka och justera!).
  5. Låt puttra några minuter samtidigt som du värmer hamburgerbröden i ugnen tills de blivit varma, mjuka och lena.
  6. Lägg allt i skålar och låt dina gäster (om ni är flera) fylla bröden med köttfärsröra, ost och lök
  7. Sen är det bara att frossa!
Vill du imponera kan du baka egna hamburgerbröd och göra egen chilisås. själv tycker jag om att strössla finhackad chipotle över.

Inga kommentarer: