onsdag 20 juli 2011

Grillad marulk med paprika

För några veckor sedan laddade jag ned stjärnkocken Mario Batalis app till min iphone. Den innehåller en rad recept med tillhörande instruktionsvideos av bra kvalitet, där Mario mycket pedagogiskt visar hur man tillagar en rad av hans Italien- inspirerade rätter.

Den första rätten jag provade var tonfisk med grillad paprika och vinägrettsås. Men eftersom jag inte bor i New York som Mario, utan i Göteborg, bytte jag ut tonfisken mot marulk som är ett mer lokalt alternativ.


Ingredienser:

  • Tjocka bitar av en bra grillfisk, till exempel marulk, havskatt, torsk eller lax.
  • Olivolja
  • Persilja
  • Havssalt
  • En klyfta Vitlök
  • Färskmalen svartpeppar
  • Pinjenötter
  • Någon typ av vinäger
  • Stora svarta oliver med kärnor, tex kalamata
  • Stora gröna oliver med kärnor.
  • Rödlök
  • Två paprikor av valfri färg och sort.
Tillagning:
  1. Skär upp paprikan och skiva en fjärdedels rödlök tunt, skär några gröna oliver i klyftor och avlägsna kärnorna. Rosta pinjenötterna. Riv eller hacka vitlöken fint. Ställ tillbehörena åt sidan i skålar.
  2. Gnid in fisk- bitarna med salt och olivolja
  3. Värm på grillen eller stekpannan. Grilla fisken några minuter på ena sidan.
  4. Under tiden som fisken grillas gör du vinägretten: Blanda rödlök, 1 del vinäger, 3 delar olja, och de gröna olivklyftorna. Lägg i viltlöken och de rostade pinjenötterna.
  5. Lägg på paprikan och de svarta oliverna på grillen.
  6. Häll lite olivolja och malen svartpeppar på den råa sidan av fisken. Vänd sedan på den. Grilla tills fisken verkar genomstekt men den får absolut inte bli torr.
  7. Lägg upp vinägretten på en tallrik, lägg på fisken, och på toppen lägger du paprikan, de svarta hela oliverna och hackad persilja.
Detta är en version som jag översatt ganska fritt. Vill du ha orginalversionen med video och allt, ladda ned appen. Sök på Mario Batali på "App store".

Inga kommentarer: