lördag 13 februari 2010

Sushi med svenska fiskar


Det var en höstkväll på sushirestaurangen Zozaki i Göteborg då vi fick idén. Jag och Henrik kom på att man borde starta en sushirestaurang med en meny av endast svenska fiskar. Det har aldrig funnits så mycket sushirestauranger, men precis som med kina- och thairestaurangerna har de blivit en sorts snabbmatshak där alla kör samma enformiga meny.

Igår slog vi till och gjorde en testmeny. Jag köpte hälleflundra, torsk, färska blåmusslor och färska svenska räkor. Henrik gjorde omelett.
Istället för wasabi bestämde vi oss för svensk pepparrot.

Vi hade kvällen till ära med oss en egen kock, nämligen vår vän Sigge som jobbat som på grekisk restaurang. Jag har alltid gillat Sigge, men han kan ibland vara oberäknelig. Han ville koka musslorna i vin och vitlök, vilket jag inte tyckte lät vare sig svenskt eller asiatiskt. Sigge gick dock loss på grytan och blandade i en halv flaska riesling och lite mirin (väldigt sött japanskt risvin) plus en del salt. Han skrattade högljutt medan han gjorde det. Jag som är kontrollfreak när det gäller mat, blev lite chockad först, men sedan lugnade jag mig och tänkte, att killen är ju proffs. Jag får lita på att han vet vad han gör.

Hursom helst. Allt blev bra mycket godare än vilken sushirestaurangs åttabitars som helst.


1 kommentar:

Sunkpappa sa...

Hälleflundra är så gott.