torsdag 11 februari 2010

Matlagningstips: Fiskcurry

Jag har fått mani på fisk- curry. Här är en variant som skulle ha sex chilifrukter men jag tänkte på min flickväns känsliga mage och blandade ut med röd paprika. Som ju är en släkting till chilin.

Marinera 400gram fisk i sås från en halv lime och en nypa salt i en halvtimme.

Grunden till såsen gör du genom att mixa två chilifrukter(eller mer), 100g kokosflingor eller färsk kokosnöt, en halv röd paprika, lite tamarind, tre teskedar malda korianderfrön, en tesked kummin och en halv tesked gurkmeja. Tillsätt vatten tills du får en slät sås. Låt den koka ihop ca 20min. Tillsätt fisken och sjud ca 5-6min. Dekorera med färsk koriander och ev limeskivor.

1 kommentar:

Anonym sa...

väldigt gott, och enkelt! Kvaliteten på recepten på nätet och i kokböcker varierar, men detta är väldigt bra.