onsdag 17 februari 2010

Levain


Det går lite trender i brödbak just nu och detta bröd har dykt upp i tidningar och bakböcker. Levain är vanligt ljust vetebröd som man boostar med surdeg. Det första receptet som jag hittade var ganska komplicerat. Du skulle först göra en vanlig surdegsgrund av råg som tar ca fem dagar att få till, sedan göra en vetesurdeg och slutligen fylla på med mer vetemjöl och forma den riktiga degen. Jag provade och resultatet blev inte så bra.

Men så läste jag om detta recept på bloggen underground cooking. Det är ett ljust bröd som man använder litet jäst i och jäser över natten i kylen, för att kunna baka direkt när man stiger upp på mogonen. Det verkade som att detta recept vore optimalt att förstärka med lite rågsurdegsgrund, så jag tog burken jag har i kylen. Det är en surdegsgrund som legat i ett halvår och blivit lätt orange, men den luktar fortfarande bra.

Jag chansade och blandade i en deciliter i det ursprungliga receptet och lät jäsa. Det blev svinbra, och brödet har inte blivit torrt efter fyra dagar. Trots att jag förvarat det endast i kökshanduk. Detta är det fina med surdegsbröd.

Mer om surdegsbröd


Trixen som din hemkunskapslärare inte lärde dig

Inga kommentarer: