söndag 14 februari 2010

Pizzeria Mums



Jag upptäckte det här guldkornet när jag nyss träffat min nuvarande flickvän Stina som bodde på olofshöjds studentboende som ligger i närheten. Ägarna har rötter i Eucador och enligt deras hemsida ska pizzorna vara inspirerade av det lokala köket. Till exempel har de flera kycklingpizzor och använder en del piri-piri. Deras SM- pizza som erhöll en andraplats innehöll dock souvas som är torkat renkött och egentligen en samisk ingrediens. Kanske kan det finnas likheter mellan samerna och bergsindianer i Eucador?

Jag är dock mest förjust i deras kebab-båt, en halvinbakad kebabpizza med ett kebabkött som saknar motsvarighet, och en krämig tzatsiki, som gifter sig väl med den trådiga smältosten. Jag nämnde i ett annat inlägg min svåra period som jag associerade med preem-macken. Pizzeria Mums brukade jag också besöka under denna period, men medan preem-macken gjorde mig desillusionerad var Pizzeria Mums goda kebab-båtar trösterika och en bra ersättning för anti-deppressiva.

Ta spårvagn 4 från centrum till Almedal och gå till höger.

http://www.pizzeriamums.se/

1 kommentar:

Alexander Larsson sa...

Hej Björn, var också på pizzeria mums för några månader sedan, kebaben är riktigt bra, jag håller med. Var det inte de som vann pizza-vm?