lördag 6 februari 2010

Landet brunsås

Hur kommer det sig att kokböcker säljer som smör, folk renoverar sina kök, matlagningsprogrammen är fler än någonsin, men samtidigt äter folk mer ute och köper mer snabbmat?

Enligt TV- programmet "Landet brunsås" är vårt vurmande för matlagning bara en del i ett livsstilsprojekt. Det är inne att vara bra i köket så människor vill ge ett sken av att de själva kan laga mat.

Varför orkar så få idag faktiskt lära sig matlagningskonsten från grunden? Riktig matlagning kräver en rad egenskaper som successivt har vattnats ur hos människor i det moderna samhället. Här tänkte jag räkna upp några.

  • Att laga mat kräver långsiktighet. Belöningen, att faktiskt äta maten, kommer ibland först efter flera timmar. Det kan vara frågan om att först koka en egen fond, som man använder för att smaksätta ris och samtidigt marinera kött. En karaktärsegenskap hos min egen generation och de efter är att många är impulsstyrda. Vi tror att döden infinner sig om man måste vara hungrig eller mår lite dåligt i mer än tio minuter.
  • Ansträngning: Linda Skugge skrev bra om det här redan i början på 2000talet . I boken "Akta er killar, här kommer gud och hon är jävligt förbannad", att dagens unga vill ha glamourösa jobb, men de vill inte anstränga sig. Nej, de vill bara softa. Nu har dessa ungdomar blivit vuxna, och vill fortfarande bara softa.
  • Intresse: Riktig matlagning kräver ett stort och uppriktigt intresse. Jag får ett intryck av att få människor faktiskt på allvar brinner för ett intresse. Det som uppmuntras är att tjäna pengar och få berömmelse. Något som borde vara sekundärt. Jag minns när jag gjorde en övning i lumpen och alla fick i uppgift att ange deras största dröm i livet. En förkrossande majoritet skrev, oberoende av varandra, att de helst av allt ville vinna en miljon.
Frånvaron av dessa egenskaper är förutsättningen för hur människor idag lever, som goda konsumenter. Vi har från barnsben vant oss vid detta. Våra föräldrars generation gjorde revolt mot de gamla värdena, men sedan var det många som inte ville ta ansvar. Det skapades ett hål av normlöshet, som smarta marknadsförare utnyttjade. Nu ser vi resultatet.

Inga kommentarer: